2025. április 25. péntek 5:35:22 - Névnap: Márk
magyar deutsch

Pedagógiai program
Oldal: 3 / 4

2.15. AZ ISKOLÁBAN FOLYÓ NEVELŐ-OKTATÓ MUNKA ELLENŐRZÉSI, MÉRÉSI, ÉRTÉKELÉSI, MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERE

A nevelő-oktató munka iskolánkra vonatkozó ellenőrzési, mérési, értékelési és minőségbiztosítási rendszerének meghatározása a nevelési-oktatási célok elérését, a pedagógiai munka eredményességének, hatékonyságának folyamatos biztosítását, vala-mint az iskolával kapcsolatban álló partnerek (elsősorban a tanulók, a szülők, a fenntar-tó és a nevelők) iskolánkkal szembeni igényeinek, elvárásainak történő megfeleltetést szolgálja.

Az ellenőrzés - mérés - értékelés célcsoportjai

  • a tanulók,
  • a pedagógusok,
  • a nem pedagógus felnőtt dolgozók,
  • az intézmény, mint szervezet,
  • a használt programok

Ellenőrzés, mérés

Az iskolánkban folyó belső ellenőrzés a jogszabályokban és az iskola belső sza-bályzataiban (elsősorban a pedagógiai programban, a szervezeti és működési szabály-zatban és a házirendben) meghatározott előírásoknak való megfelelést vizsgálja.

Az iskolai belső ellenőrzés rendjét a pedagógiai programban foglaltakon túl a szervezeti és működési szabályzat, a belső ellenőrzési szabályzat, illetve az évente - az iskolai munkaterv részeként - összeállított belső ellenőrzési terv határozza meg.

A nevelő-oktató munka ellenőrzését (és a hozzá kapcsolódó méréseket) vé-gezheti:

  • pedagógusok esetében: az igazgató, az igazgatóhelyettes, a munkaközösség-vezetők, a munkaközösségek, az ellenőrzésre az igazgató által felkért pedagógus, valamint külső szakértők
  • tanulók esetében: az iskola pedagógusai, valamint külső szaktanácsadók és szakértők

Az ellenőrzés történik:

  • a tanév rendjéhez kötött ellenőrzési pontoknál (tanévkezdés, félévi értékelés, tanév zárása)
  • tevékenység befejezésekor (kimenet szabályozás)
  • tevékenység közben (folyamatellenőrzés)

A pedagógiai munka ellenőrzése az alábbi területekre terjed ki:

A pedagógusok nevelő-oktató munkáján belül:

  • A tanár - diák kapcsolatra, a tanulói személyiség tiszteletben tartására.
  • A szülőkkel való kapcsolattartásra.
  • A nevelő és oktató munka színvonalára a tanítási órákon.
  • A gyermek és ifjúságvédelmi feladatok ellátására
  • A tanórán és az iskolán kívüli foglalkozások szervezésére, az ezeken való részvételre.
  • A tanulók továbbtanulásának segítésére, irányítására
  • A pedagógusra bízott tanterem rendezettségére, dekorációjára

A tanulók iskolai munkáján belül:

  • A tanulók értékválasztására, jellemvonásaira
  • A helyi tantervben előírt követelmények teljesítésének szintjére, az egyes tantárgyakból nyújtott teljesítményre
  • Az iskolai és az osztályközösségben végzett tevékenységre
  • A tanulók magatartására, viselkedésére, fegyelmezettségére
  • A pedagógusok nevelő-oktató munkájának ellenőrzése folyamatosan történik az évente összeállított - és az iskolai munkaterv részét képező - belső ellenőrzési terv alapján.
  • A tanulók iskolai munkájának ellenőrzése, értékelése folyamatosan történik.

Mérések célja, hogy pontos képet kapjunk arról, mik az iskolai munkánk erőssé-gei, milyen területeken mutatkoznak hiányosságok, és milyen fejlesztési irányokba kell haladnunk.

A helyi tanterv követelményeinek teljesítését vizsgáló mérések:

  • Évfolyamonként minden tantárgyból egy-egy témakör lezárását követően a követelmények elsajátítását vizsgáló összegző mérést kell végezni.
    Felelős: osztálytanítók, szaktanárok
  • Az alsó tagozatos évfolyamokon a tanév végén a tanulók teljesítményét a ma-gyar irodalom, a magyar nyelv, a matematika tantárgyakból az addig feldolgo-zott teljes tananyagát és fő követelményeit átfogó méréssel kell vizsgálni.
    Felelős: alsó tagozatos munkaközösség vezetője, osztálytanítók
  • Az egyes tantárgyakhoz, ismeretkörökhöz kapcsolódó egyéb mérési feladatok:
    • olvasás, szövegértés: a 2., a 4., az 5. és a 7. évfolyamon évente
      felelős: osztálytanítók, magyar szakos nevelő
    • helyesírási készség: a 2., a 4., a 6. és a 8. évfolyamon évente
      felelős: osztálytanítók, magyar szakos nevelő
    • matematika: a 2., a 4., a 6. és a 8. évfolyamon évente
      felelős: osztálytanítók, matematika szakos nevelők
    • testi fejlettség (testnevelés) : a 4. és 7. évfolyamon évente
      felelős: osztálytanítók, testnevelés szakos nevelő
    • idegen nyelvek ( német, angol): a 2., a 4., a 6. és a 8. évfolyamon évente
      felelős: nyelvszakos nevelők, nyelvi munkaközösség vezetője

Értékelés

A kitűzött célok és az elért eredmények összevetése

  • Középpontjában minden esetben az eredményesség és a minőség áll, célja ezek javítása, az iskola egészének vagy egyes elemeinek, funkcióinak a fej-lesztése.
  • Az ellenőrzéssel szemben nem szabályoknak való megfelelés, hanem az ered-ményesség és a minőség vizsgálatára irányul.
  • Az értékelés eredményei nem csak néhány felelős vezető személy érdeklődé-sére tarthatnak számot, mint az ellenőrzés esetében. Ezért az értékelés gyakran nyilvános.

Az iskolában folyó értékelő tevékenység célja, hogy az ellenőrzés során feltárt adatokra, tényekre támaszkodva azt vizsgálja, hogy a nevelő-oktató munka és annak eredményei mennyiben felelnek meg az iskola pedagógiai programjában megfogalma-zott célkitűzéseknek.

A nevelő-oktató munka értékelésének alapvető feladata, hogy megerősítse a ne-velőtestület pedagógiai tevékenységének helyességét, vagy feltárja a hibákat, hiányos-ságokat, és így ösztönözze a pedagógusokat a hibák kijavítására, a nevelő-oktató munka fejlesztésére.

Az értékelés színterei

Tanulók tanulmányi munkája

  • tanórai és tanórán kívüli tevékenységek
  • tanulmány versenyek

Tanulók magatartása, szorgalma
(havonta ill. félévkor és év végén)

Pedagógusok, technikai dolgozók munkája

  • önértékelés (évente, munkaközösségenként)
  • vezetői ellenőrzés, értékelés (tervezett (munkatervi), eseti)
  • külső, szakmai vizsgálat

A programok értékelése

  • szakmai munkaközösségekben kétévente
  • nevelőtestületi értekezleten az adott programban megjelöltek szerint;
  • illetve szükség szerint

Intézményi szintű

  • fenntartói, és egyéb vizsgálatok (szakmai tevékenységre vonatkozó, gazdasági, pénzügyi szempontú)
  • irányított önértékelés

Ellenőrzési-értékelési rendszerünk céljai

rövid távú céljai:

  • a pillanatnyi teljesítmény javítása az erősségek kihasználásával, a gyengeségekre utaló visszajelzésekkel és annak megvitatásával, hogyan lehet ezeken úrrá az egyén, a testület;
  • az egyéni képességek felszínre hozása és hasznosítása, az ehhez szükséges oktatási-képzési szükségletek és lehetőségek összhangba hozása.

hosszú távú céljai:

  • az intézmény céljainak eredményes megvalósítását az optimális emberi erőforrás kihasználását segíti;
  • pontos, tárgyilagos adatokat biztosít a minőségi munka elismeréséhez.

egyéb céljai:

  • a felelősség-hatáskör pontos meghatározása alapján az elvárások egyértelműbb megfogalmazását segíti;
  • megbízható információt nyújt a tényleges teljesítményekről, a meglévő tartalékokról;
  • javítja a munkahelyi légkört a hitelesebb kommunikációval, az információáramlás minőségének javításával, fokozódik az együttműködési készség és mindezekkel együtt az egyéni és az intézményi stratégiai célok összhangját biztosítja.

Az iskola ellenőrzési, értékelési rendszere

ELLENŐRZÉS
terület mérési pont módszer gyakoriság dokumentáció  felelős
Tanulmányi munka  belső ell. szerint esetenként dokumentum-elemzés  havonta   napló, ellenőrző ofi ig.h. igazg.
Verseny-eredmények  tanévvégi értékelés elemzés évente összesítések, jegyzőkönyvek  igazg. igh. mkv.
Magatartás havonta, osztályozó értekezlet óralátogatás megbeszélés havonta félévente feljegyzés igagz. ig.h. of.mkv
Szorgalom havonta, osztályozó értekezlet óralátogatás megbeszélés havonta félévente  feljegyzés igagz. ig.h. of.mkv
 Fegyelmi ügyek esetenként dok.elemzés megbeszélés esetenként jegyzőkönyv  igh.
Jutalmazások (motiváció) munkaterv szerinti óralátogatás dok.elemzés rendszeres feljegyzés napló  igagz. ig.h. mkv
Belső mérések  tanmenet szerint dok.elemzés  folyamatos évente napló jegyzőkönyv ig.h.
Külső mérések  esetenként írásbeli  esetenként jegyzőkönyv  ig.h.
Tanmenet, program IX. 10. dok.elemzés évente  tanmenet  ig.h.
 Tankönyv, taneszköz  IX. 15. II. 15. dok.elemzés megbeszélés félévente rendelések, leltári jegyzőkönyv ig.h.
Osztályfőnöki mkv.-i tevékenység munkaterv szerint óralátogatás dok.elemzés megbeszélés munkaterv szerint feljegyzés  igazg. ig.h.
 Pedagógusok munkája munkaterv szerint  óralátogatás dok.elemzés munkaterv szerint  feljegyzés napló igazg. ig.h. mkv.
 Munkaközösségi szakmai munka munkaterv szerint óralátogatás iskolai elemzés beszélgetés  munkaterv szerint napló feljegyzés igazg. ig.h.
Házirend folyamatos iskolabejárás óralátogatás dok.elemzés folyamatos feljegyzés  igazg. ig.h
Ügyeleti rendszer folyamatos dok.elemzés beszámoltatás folyamatos feljegyzés igazg. ig.h
 SZMSZ, Pedagógiai Program végrehajtása  ig. utasítás szerint jogszabály és dok.elemzés 2 évente feljegyzés igazg.
MIP folyamat-szabályozás szerint  irányított önértékelés 3-5. évente jegyzőkönyv minőségügyi vezető

ÉRTÉKELÉS
terület  mérési pont módszer gyakoriság dokumentáció felelős
Tanulmányi munka folyamatos tanmenet szerinti félév, évvége szóbeli írásbeli eseti tanmenet szerinti, félévente tájékoztatóf.., napló, bizonyítvány szaktanár
Verseny-eredmények versenyek írásbeli, szóbeli, gyakorlati évente  jegyzőkönyv szaktanár
Magatartás hónap vége félév, évvége önértékelés megbeszélés havonta félévente napló oszt.fők
Szorgalom hónap vége félév, évvége önértékelés megbeszélés havonta félévente napló oszt.fők
 Fegyelmi ügyek félév, évvége megbeszélés félévente jegyzőkönyv igazgató
Jutalmazások (motiváció) félév, évvége önértékelés dok.elemzés  félévente jegyzőkönyv igazgató, ig. h.
Belső mérések tanmenet szerint írásbeli szóbeli rendszeres napló jegyzőkönyv szaktanár mköz. vez.
Külső mérések esetenként írásbeli eseti jegyzőkönyv ig. h.
Tanmenet, program félév évvége  beszámoló félévente jegyzőkönyv igazgató
Tankönyv, taneszköz félév évvége beszámoló félévente jegyzőkönyv igazgató
Osztályfőnöki mkv-i tevékenység félév évvége beszámoló félévente  jegyzőkönyv igazgató
Pedagógusok munkája félév évvége beszélgetés, dok.elemzés félévente feljegyzések igazgató
Munkaközösségi szakmai munka tanév vége önértékelés évente jegyzőkönyv igazgató ig.h.
Házirend évente beszámoló évente jegyzőkönyv igazgató
Ügyeleti rendszer évente beszámoló évente jegyzőkönyv igazgató
SZMSZ, Pedagógiai Program végrehajtása 2 évente beszámoló 2 évente jegyzőkönyv igazgató
MIP folyamat-szabályozás szerint EFQM 3-5. évente  jegyzőkönyv minőségügyi vez.

                                                   

2.16. A PEDAGÓGIAI PROGRAM VÉGREHAJTÁSÁT SEGÍTŐ ESZKÖZÖK, FELSZERELÉSEK JEGYZÉKE

Intézményünk az 1/1998.(VII.24.) OM rendelet alapján elkészítette saját eszköz- és felszerelés jegyzékét. A hiányok pótlására - a 2000-2003. időszakra vonatkozóan - ütemtervet állítottunk össze, amelyet a fenntartó Szombathelyi Egyházmegye jóváha-gyott. A rendelet 2003.12.31-ig határozta meg a teljesítés határidejét.

A közoktatási törvény 2003.évi módosítása alapján a fenntartó 2003.12.31-ig az OKÉV-hez benyújtott kérelmére 2008.08.31-ig teljesítheti az előírt eszköz- és felszerelésjegyzékben foglaltakat.

Mivel az első ütemezési terv a megadott határidőig nem teljesült, - élve a módosí-tással - elkészítettük az intézmény még hiányzó eszköz- és felszerelésjegyzékének a 2004-2008 időszakra szóló ütemezési tervét, amelyet a fenntartó jóváhagyott.

Az első ütemben beszerzett eszköz- és felszerelési tárgyak a bekerülést követően az intézmény tárgyi eszköz nyilvántartásába kerültek, a második ütemben tervezett beszerzéseket az OKÉV-hez beküldött és jóváhagyott "A celldömölki Szent Benedek Katolikus Általános Iskola 2004-2008. évi taneszközfejlesztési- és eszközbeszerzési tervezete" tartalmazza.


Oldal: 3 / 4

Szent Benedek Katolikus Általános Iskola © 2006 Celldömölk by brs
Tanév: 2024 - 2025

Valid HTML 4.01 Transitional