2.15. AZ ISKOLÁBAN FOLYÓ NEVELŐ-OKTATÓ MUNKA ELLENŐRZÉSI, MÉRÉSI, ÉRTÉKELÉSI, MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI
RENDSZERE
A nevelő-oktató munka iskolánkra vonatkozó ellenőrzési, mérési, értékelési
és minőségbiztosítási rendszerének meghatározása a nevelési-oktatási célok elérését,
a pedagógiai munka eredményességének, hatékonyságának folyamatos biztosítását, vala-mint
az iskolával kapcsolatban álló partnerek (elsősorban a tanulók, a szülők, a fenntar-tó
és a nevelők) iskolánkkal szembeni igényeinek, elvárásainak történő megfeleltetést
szolgálja.
Az ellenőrzés - mérés - értékelés célcsoportjai
- a tanulók,
- a pedagógusok,
-
a nem pedagógus felnőtt dolgozók,
- az intézmény, mint szervezet,
- a használt programok
Ellenőrzés, mérés
Az iskolánkban folyó belső ellenőrzés a jogszabályokban és az
iskola belső sza-bályzataiban (elsősorban a pedagógiai programban, a szervezeti
és működési szabály-zatban és a házirendben) meghatározott előírásoknak való megfelelést
vizsgálja.
Az iskolai belső ellenőrzés rendjét a pedagógiai programban foglaltakon
túl a szervezeti és működési szabályzat, a belső ellenőrzési szabályzat, illetve
az évente - az iskolai munkaterv részeként - összeállított belső ellenőrzési terv
határozza meg.
A nevelő-oktató munka ellenőrzését (és a hozzá kapcsolódó méréseket)
vé-gezheti:
- pedagógusok esetében: az igazgató, az igazgatóhelyettes, a munkaközösség-vezetők,
a munkaközösségek, az ellenőrzésre az igazgató által felkért pedagógus, valamint
külső szakértők
- tanulók esetében: az iskola pedagógusai, valamint külső szaktanácsadók
és szakértők
Az ellenőrzés történik:
- a tanév rendjéhez kötött ellenőrzési pontoknál
(tanévkezdés, félévi értékelés, tanév zárása)
- tevékenység befejezésekor (kimenet
szabályozás)
- tevékenység közben (folyamatellenőrzés)
A pedagógiai munka ellenőrzése
az alábbi területekre terjed ki:
A pedagógusok nevelő-oktató munkáján belül:
- A tanár - diák kapcsolatra, a tanulói személyiség tiszteletben tartására.
- A szülőkkel való kapcsolattartásra.
- A nevelő és oktató munka színvonalára a tanítási órákon.
- A gyermek
és ifjúságvédelmi feladatok ellátására
- A tanórán és az iskolán
kívüli foglalkozások
szervezésére, az ezeken való részvételre.
- A tanulók továbbtanulásának segítésére,
irányítására
- A pedagógusra bízott tanterem rendezettségére, dekorációjára
A tanulók iskolai munkáján belül:
- A tanulók értékválasztására, jellemvonásaira
- A helyi tantervben előírt követelmények teljesítésének szintjére, az egyes tantárgyakból
nyújtott
teljesítményre
- Az iskolai és az osztályközösségben végzett tevékenységre
- A tanulók
magatartására, viselkedésére, fegyelmezettségére
- A pedagógusok nevelő-oktató munkájának
ellenőrzése folyamatosan történik az évente összeállított - és az iskolai munkaterv
részét képező - belső ellenőrzési terv alapján.
- A tanulók iskolai munkájának
ellenőrzése, értékelése folyamatosan történik.
Mérések célja, hogy pontos képet kapjunk arról,
mik az iskolai munkánk erőssé-gei, milyen területeken mutatkoznak hiányosságok,
és milyen fejlesztési irányokba kell haladnunk.
A helyi tanterv követelményeinek
teljesítését vizsgáló mérések:
- Évfolyamonként minden tantárgyból egy-egy témakör
lezárását követően a követelmények elsajátítását vizsgáló összegző mérést kell végezni.
Felelős: osztálytanítók,
szaktanárok
- Az alsó tagozatos évfolyamokon a tanév végén
a tanulók teljesítményét a ma-gyar irodalom, a magyar nyelv, a matematika tantárgyakból
az addig feldolgo-zott teljes tananyagát és fő követelményeit átfogó méréssel kell
vizsgálni.
Felelős: alsó tagozatos munkaközösség vezetője, osztálytanítók
- Az egyes tantárgyakhoz, ismeretkörökhöz kapcsolódó egyéb mérési feladatok:
- olvasás, szövegértés:
a 2., a 4., az 5. és a 7. évfolyamon évente
felelős: osztálytanítók, magyar szakos nevelő
- helyesírási készség: a 2., a 4., a 6. és a 8. évfolyamon évente
felelős: osztálytanítók, magyar szakos nevelő
- matematika: a 2., a 4., a 6. és a 8. évfolyamon
évente
felelős: osztálytanítók, matematika szakos nevelők
- testi fejlettség (testnevelés)
: a 4. és 7. évfolyamon évente
felelős: osztálytanítók, testnevelés szakos nevelő
-
idegen nyelvek ( német, angol): a 2., a 4., a 6. és a 8. évfolyamon évente
felelős:
nyelvszakos nevelők, nyelvi munkaközösség vezetője
Értékelés
A kitűzött célok és
az elért eredmények összevetése
- Középpontjában minden esetben az eredményesség és
a minőség áll, célja ezek javítása, az iskola egészének vagy egyes elemeinek, funkcióinak
a fej-lesztése.
- Az ellenőrzéssel szemben nem szabályoknak való megfelelés, hanem
az ered-ményesség és a minőség vizsgálatára irányul.
- Az értékelés eredményei nem
csak néhány felelős vezető személy érdeklődé-sére tarthatnak számot, mint az ellenőrzés
esetében. Ezért az értékelés gyakran nyilvános.
Az iskolában folyó értékelő tevékenység
célja, hogy az ellenőrzés során feltárt adatokra, tényekre támaszkodva azt vizsgálja,
hogy a nevelő-oktató munka és annak eredményei mennyiben felelnek meg az iskola
pedagógiai programjában megfogalma-zott célkitűzéseknek.
A nevelő-oktató munka értékelésének
alapvető
feladata, hogy megerősítse a ne-velőtestület pedagógiai tevékenységének
helyességét, vagy feltárja a hibákat, hiányos-ságokat, és így ösztönözze a pedagógusokat
a hibák kijavítására, a nevelő-oktató munka fejlesztésére.
Az értékelés színterei
Tanulók tanulmányi munkája
- tanórai és tanórán kívüli tevékenységek
- tanulmány versenyek
Tanulók magatartása, szorgalma
(havonta ill. félévkor és év végén)
Pedagógusok,
technikai dolgozók munkája
- önértékelés (évente, munkaközösségenként)
- vezetői ellenőrzés,
értékelés (tervezett (munkatervi), eseti)
- külső, szakmai vizsgálat
A programok értékelése
-
szakmai munkaközösségekben kétévente
- nevelőtestületi értekezleten az adott programban
megjelöltek szerint;
- illetve szükség szerint
Intézményi szintű
- fenntartói, és egyéb
vizsgálatok (szakmai tevékenységre vonatkozó, gazdasági, pénzügyi szempontú)
- irányított önértékelés
Ellenőrzési-értékelési rendszerünk céljai
rövid távú céljai:
- a pillanatnyi
teljesítmény javítása az erősségek kihasználásával, a gyengeségekre utaló visszajelzésekkel
és annak megvitatásával, hogyan lehet ezeken úrrá az egyén, a testület;
- az egyéni
képességek felszínre hozása és hasznosítása, az ehhez szükséges oktatási-képzési
szükségletek és lehetőségek összhangba hozása.
hosszú távú céljai:
- az intézmény
céljainak eredményes megvalósítását az optimális emberi erőforrás kihasználását
segíti;
- pontos, tárgyilagos adatokat biztosít a minőségi munka elismeréséhez.
egyéb céljai:
- a felelősség-hatáskör pontos meghatározása alapján az elvárások egyértelműbb
megfogalmazását segíti;
- megbízható információt nyújt a tényleges teljesítményekről,
a meglévő tartalékokról;
- javítja a munkahelyi légkört a hitelesebb kommunikációval,
az információáramlás
minőségének javításával, fokozódik az együttműködési készség és mindezekkel együtt az egyéni és az intézményi stratégiai célok összhangját biztosítja.
Az iskola ellenőrzési, értékelési rendszere
ELLENŐRZÉS |
terület |
mérési pont |
módszer |
gyakoriság |
dokumentáció |
felelős |
Tanulmányi munka |
belső ell. szerint esetenként |
dokumentum-elemzés |
havonta
|
napló, ellenőrző |
ofi ig.h. igazg. |
Verseny-eredmények |
tanévvégi értékelés |
elemzés |
évente |
összesítések, jegyzőkönyvek |
igazg. igh. mkv. |
Magatartás |
havonta, osztályozó értekezlet |
óralátogatás megbeszélés |
havonta félévente |
feljegyzés |
igagz. ig.h. of.mkv |
Szorgalom |
havonta, osztályozó értekezlet |
óralátogatás megbeszélés |
havonta félévente |
feljegyzés |
igagz. ig.h. of.mkv |
Fegyelmi ügyek |
esetenként |
dok.elemzés megbeszélés |
esetenként |
jegyzőkönyv |
igh. |
Jutalmazások (motiváció) |
munkaterv szerinti |
óralátogatás dok.elemzés |
rendszeres
|
feljegyzés napló |
igagz. ig.h. mkv |
Belső mérések
|
tanmenet szerint
|
dok.elemzés |
folyamatos évente |
napló jegyzőkönyv |
ig.h. |
Külső mérések |
esetenként |
írásbeli |
esetenként
|
jegyzőkönyv |
ig.h. |
Tanmenet, program |
IX. 10. |
dok.elemzés |
évente |
tanmenet |
ig.h. |
Tankönyv, taneszköz
|
IX. 15. II. 15. |
dok.elemzés megbeszélés |
félévente |
rendelések,
leltári jegyzőkönyv |
ig.h. |
Osztályfőnöki mkv.-i tevékenység |
munkaterv szerint |
óralátogatás dok.elemzés megbeszélés |
munkaterv szerint
|
feljegyzés |
igazg. ig.h.
|
Pedagógusok munkája |
munkaterv szerint
|
óralátogatás dok.elemzés |
munkaterv szerint
|
feljegyzés napló |
igazg. ig.h. mkv. |
Munkaközösségi szakmai munka |
munkaterv szerint |
óralátogatás iskolai elemzés beszélgetés |
munkaterv szerint
|
napló feljegyzés |
igazg. ig.h. |
Házirend |
folyamatos |
iskolabejárás óralátogatás dok.elemzés |
folyamatos |
feljegyzés |
igazg. ig.h
|
Ügyeleti rendszer |
folyamatos
|
dok.elemzés beszámoltatás |
folyamatos |
feljegyzés |
igazg. ig.h |
SZMSZ, Pedagógiai Program végrehajtása |
ig. utasítás szerint |
jogszabály és dok.elemzés |
2 évente
|
feljegyzés |
igazg. |
MIP |
folyamat-szabályozás
szerint |
irányított önértékelés
|
3-5. évente |
jegyzőkönyv |
minőségügyi vezető
|
ÉRTÉKELÉS |
terület |
mérési pont |
módszer |
gyakoriság
|
dokumentáció |
felelős |
Tanulmányi munka |
folyamatos tanmenet szerinti félév, évvége |
szóbeli írásbeli |
eseti tanmenet szerinti, félévente |
tájékoztatóf.., napló, bizonyítvány |
szaktanár |
Verseny-eredmények |
versenyek |
írásbeli, szóbeli, gyakorlati |
évente |
jegyzőkönyv |
szaktanár |
Magatartás |
hónap vége félév, évvége |
önértékelés megbeszélés |
havonta félévente |
napló |
oszt.fők |
Szorgalom |
hónap vége félév, évvége |
önértékelés megbeszélés |
havonta félévente |
napló |
oszt.fők |
Fegyelmi ügyek |
félév, évvége
|
megbeszélés |
félévente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
Jutalmazások (motiváció) |
félév, évvége
|
önértékelés dok.elemzés |
félévente |
jegyzőkönyv |
igazgató, ig. h. |
Belső mérések |
tanmenet szerint |
írásbeli szóbeli |
rendszeres |
napló jegyzőkönyv |
szaktanár mköz. vez. |
Külső mérések |
esetenként |
írásbeli |
eseti |
jegyzőkönyv
|
ig. h. |
Tanmenet, program |
félév évvége |
beszámoló |
félévente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
Tankönyv, taneszköz
|
félév évvége |
beszámoló
|
félévente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
Osztályfőnöki mkv-i tevékenység |
félév évvége |
beszámoló
|
félévente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
Pedagógusok munkája |
félév évvége |
beszélgetés, dok.elemzés |
félévente
|
feljegyzések |
igazgató |
Munkaközösségi szakmai munka |
tanév vége |
önértékelés |
évente |
jegyzőkönyv |
igazgató ig.h. |
Házirend |
évente |
beszámoló |
évente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
Ügyeleti rendszer |
évente |
beszámoló |
évente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
SZMSZ, Pedagógiai Program végrehajtása |
2 évente
|
beszámoló |
2 évente |
jegyzőkönyv |
igazgató |
MIP |
folyamat-szabályozás szerint |
EFQM |
3-5. évente |
jegyzőkönyv
|
minőségügyi vez. |
2.16. A PEDAGÓGIAI PROGRAM VÉGREHAJTÁSÁT SEGÍTŐ ESZKÖZÖK,
FELSZERELÉSEK JEGYZÉKE
Intézményünk az 1/1998.(VII.24.) OM rendelet alapján elkészítette
saját eszköz- és felszerelés jegyzékét. A hiányok pótlására - a 2000-2003. időszakra
vonatkozóan - ütemtervet állítottunk össze, amelyet a fenntartó Szombathelyi Egyházmegye
jóváha-gyott. A rendelet 2003.12.31-ig határozta meg a teljesítés határidejét.
A
közoktatási törvény 2003.évi módosítása alapján a fenntartó 2003.12.31-ig az OKÉV-hez
benyújtott kérelmére 2008.08.31-ig teljesítheti az előírt eszköz- és felszerelésjegyzékben
foglaltakat.
Mivel az első ütemezési terv a megadott határidőig nem teljesült, -
élve a módosí-tással - elkészítettük az intézmény
még hiányzó eszköz- és felszerelésjegyzékének
a 2004-2008 időszakra szóló ütemezési tervét, amelyet a fenntartó jóváhagyott.
Az
első ütemben beszerzett eszköz- és felszerelési tárgyak a bekerülést követően az
intézmény
tárgyi eszköz nyilvántartásába kerültek, a második ütemben tervezett beszerzéseket
az OKÉV-hez beküldött és jóváhagyott
"A celldömölki Szent Benedek Katolikus Általános
Iskola 2004-2008. évi taneszközfejlesztési- és eszközbeszerzési tervezete" tartalmazza.
|