2.6. A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSSEL KAPCSOLATOS FELADATOK
A személyiségfejlesztés alapja a szeretetparancs hármas egysége: szeretni Istent,
szeretni embertársaimat, mint saját magamat. Akiben ezek a tulajdonságok megerősödnek,
fogékony lesz a szentre, az igazra, a jóra és a szépre.
Fiataljaink számára igazi útravaló a küldetéstudat kialakulása: "Ti vagytok a világ
világossága." (Mt 5,14)
A legfőbb általános emberi értékek keresztény hitünkben gyökereznek, és Jézus életében
mutatkoznak meg a legteljesebben. Ezért a diákok elé példaként Jézust, az őt követő
szenteket és a ma körülöttünk élő szent életű embereket kell állítanunk. Be kell
mutatnunk, hogy a nyolc boldogság, a szeretet himnusz, a sarkalatos erények hogyan
lehetnek életük részévé, hogyan szólhatnak az ő nyelvükön is.
Az emberi személyiség kialakulása a gyermekkortól kezdve a kamaszkoron át az ifjú
korig hosszú folyamat. Minden korszaknak megvan a maga jellemzője mind érdeklődésben,
mind emberi példákban, mind olyan értékekben, amelyekre érzékenyek. A nevelőhöz
való viszony is sokat alakul a kezdeti feltétlen elfogadástól a tagadáson át az
egyenrangú baráti kapcsolatig.
Célkitűzéseink alapján az alábbi konkrét pedagógiai feladatok köré csoportosítjuk
a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos teendőinket:
Az értelmi nevelés területén elvégzendő feladatok:
- Az önálló ismeretszerzéshez szükséges képességek kialakítása, fejlesztése.
- A megismerés képességének fejlesztése.
- Az önismeret, a céltudatosság kialakítása.
A tanulók erkölcsi nevelése területén elvégzendő feladatok:
- Az alapvető erkölcsi értékek megismertetése, tudatosítása és meggyőződéssé alakítása.
- A tanulók közösségére és önmagukra irányuló helyes cselekvésre és aktivitásra késztető
érzelmek kialakítása.
- Pozitív szociális szokások kialakulásának, gyarapodásának segítése.
A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos feladataink továbbá, a helyi tantervben leírt
egységes, alapvető tartalmak átadása, elsajátíttatása, valamint az ezekre épülő
diffe-renciálás.
Mennyiben változott az iskola személyiségformálásban betöltött feladata?
Az iskolának - mint másodlagos szocializációs szintérnek - a személyiségformálásban
betöltendő feladatköre az utóbbi két évtizedben alapvető változáson ment át. A nevelési
anyag megsokszorozódott. A bölcsőde - óvoda - iskola láncolat keretében a szekunder
szocializáció színterei kitárultak, már a gyermek korai létszintjén behatoltak a
nevelésbe. A család hagyományos nevelő funkciói arányaikban és minőségükben megváltoztak.
A szülőmodellek érzelmi szerepének gyengülése a személyiségalakulás szempontjából
kedvezőtlen hiányokat teremtett.
Az iskolai személyiségformálásnak váratlanul Új feladatai születtek: Elsősorban
a családi nevelés hiányosságait pótlandó korrekciós funkció. A szülők megváltozott
élet-módja a keresőfoglalkozás kényszere, a mindkét szülőre ránehezedő munkaviszony
szükséglete következtében azonban a szocializációs színterek (család és iskola)
egymás-sal való kapcsolata meglazult. Statisztikai tény, hogy hazánkban minden 6.
Iskolai tanu-ló esetén korrekciót igénylő személyiségzavarral számolhatunk.
A gyermeket érő külső (intézményen túli) szekunder szocializációs hatások, közösségi
életminták, tömegkommunikációs közvetítések, kortárscsoport befolyások jobbára a
tárgyi értékek preferálását, vagy ennek igényét táplálják a humanisztikus értékekkel
szemben.
A szülő-gyermek viszony módosulása a nevelő-gyermek viszony átalakulását is maga
után vonta, a nevelői tekintélynek érzelmi kötelékben hatékony erői csökkentek a
nevelői mintaadó funkciónak a szerepe kedvezőtlenül módosult.
Mit tehetünk a kedvezőtlen hatásokkal szemben?
Először is a tanulókat alaposan meg kell ismernünk:
- az iskoláskor előtti személyiségfejlődés leglényegesebb adatai (mozgásfejlődés,
beszédfejlődés a szülőkkel való beszélgetés során)
Aktuális körülmények vizsgálata:
- a családlátogatások során, hisz ebből a mikrokörnyezetből érik a legintenzívebb
hatások.
Az aktuális személyiség megismerése:
- a testi fejlettség szemmel tartása.
A pszichikus fejlettség vizsgálata:
- a tanuló érdeklődési köre, temperamentumának sajátosságai, érzelmei mennyire differenciáltak.
A tanuló mentális képességei:
- a figyelem, a megfigyelőképesség, az emlékezet minősége. A mentális képességek
megismeréséhez mindig több oldalú viszonyításra van lehetőségünk, viszonyíthatunk
a tanuló életkori fejlettségéhez, vagy az osztály értelmi szintjé-hez.
A jellem és az akarati vonások megismerése a tanuló viselkedésén és teljesítményén
keresztül lehet a legeredményesebb.
A viselkedésben megnyilvánuló jellemvonások:
- teljesítményében lehet törekvő, buzgó, készséges. kitartó vagy közömbös.
Környezetéhez való viszony a társas érintkezésben lehet:
- segítőkész, együttérző, azonosuló, érdektelen, zárkózott.
Az önmagához való viszonyban kifejezésre jut a tanuló öntudata, önértékelése:
- önbizalom vagy ennek a hiánya.
Módszerek, amelyeket az iskolában alkalmazunk
A fejlesztő beszélgetések céljai:
- önvizsgálat
- önismeret -fejlesztés
- munkára nevelés
- önfeltárás
- önirányítás-önalakítás
Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez:
- a szükségletek kifejezése
- az érdeklődési irányok megbeszélése
- az erősségek felfedezése
- visszajelentés
- a célok kiválasztása
Néhány technikai javaslat:
- állítások és kijelentések helyett buzdító beszéltetésre törekedjünk
- kérdezés helyett bátorítsunk, megerősítésre irányuljunk
- beszéd helyett meghallgatást javasolunk
- közlés helyett reagálást tanácsolunk
- értékelés helyett a kapcsolat erejével és támogatással dolgozzunk
- tanácsadás helyett összefoglalást ajánlunk
A helyi tanterveket is magába foglaló pedagógiai programunk összeállításánál elsődleges
szempont a tanulók képességeinek fejlődéséhez szükséges olyan követelmények meghatározása,
amely ösztönzi a személyiségfejlesztő oktatást. Nevelési programunk összeállításánál
ezért elsődlegesek az alábbi feladatok:
- A színes, sokoldalú iskolai élet, hitélet, tanulás, játék, munka.
- A fenti lehetőségek a tanulók önismeretét, keresztényi gondolkodás képességét,
együttműködési készségét fejlesszék, eddzék akaratukat.
- Járuljanak hozzá életmódjuk, motívumaik, szokásaik, az értékekkel történő azonosulásuk
fokozatos kialakításához, meggyökereztetéséhez.
Kialakítandó személyiségjegyek:
- A helyes önértékelés
- Az értékek felismerése, megbecsülése és a kiállás mellettük
- Józan, megfontolt ítélőképesség
- A mások felé való nyitottság, befogadóképesség
- A saját akaratunkról való lemondás mások érdekében
- A szelídség, az alázat, a türelem
- Alaposság kialakítása
- A mértékletesség
- A bűnbánatra való készség
- A belső csendre, elmélyülésre való igény
- Hűség Istenhez és embertársainkhoz
- Felelősség magunk, mások és a teremtett világ iránt
Elvárásaink tanítványainktól a következők:
- Részvétel a vallásuknak megfelelő (katolikus, protestáns) egyházi programokban.
- Tiszteletteljes, szép beszéd tanárral, társakkal egyaránt.
- Mindenki testi, lelki egészségének megőrzése, biztosítása.
- Alapos, rendszeres és pontos munka.
- A rájuk bízott feladatok lelkiismeretes elvégzése.
- A házirend felelős betartása.
2.7. A KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉSSEL KAPCSOLATOS PEDAGÓGIAI FELADATOK
"A Krisztusban megszületett közösségben alapvető követelmény ill. következmény
az egység, egymás elfogadása, a kölcsönös szeretet."
A közösségfejlesztés közös feladat. Az iskola valamennyi dolgozójának figyelembe
kell vennie mindennapi munkája során, hogy példaként áll a diákok előtt megjelenésével,
viselkedésével, beszédstílusával.
A pedagógiai program szempontjából iskolánk keretén belül működő közösségi nevelés
területei:
- Tanórák: hittanórák, szaktárgyi órák, osztályfőnöki órák
- Tanórán kívüli szabadidős foglalkozások: napközi, tanulószoba, szakkörök, lelkigyakorlatok,
kirándulások
- Diákfórumok
A tanórán megvalósítható közösségfejlesztési feladataink:
- A tanulás támogatása kölcsönös segítségnyújtással, ellenőrzéssel, a tanulmányi és
a munkaerkölcs erősítésével.
- A tanulók kezdeményezéseinek, a közvetlen tapasztalatszerzésnek támogatása.
- A közösségi cselekvések kialakítása, fejlesztése (példamutatással, helyes cselekvések
bemutatásával, bírálat, önbírálat segítségével).
- A tanulók önállóságának, öntevékenységének fejlesztése.
- Különböző változatos munkaformákkal (csoportmunka, differenciált, egyéni munka,
kísérlet, verseny) az együvé tartozás, az egymásért való felelősség érzésének erősítése.
- Olyan pedagógus közösség kialakítása, amely összehangolt követeléseivel és nevelési
eljárásaival az egyes osztályokat vezetni, és tevékenységüket koordinálni tudja.
A tanórán kívüli foglalkozások közösségfejlesztő feladatai:
- A lelkigyakorlatok, zarándoklatok mélyítsék el a katolikus vallás és hit megélését.
- Nevelje a tanulókat az önellenőrzésre, egymás segítésére és ellenőrzésére.
- Átgondolt játéktervvel és a tevékenység pedagógiai irányításával biztosítsák, hogy
a különböző játékok, tevékenységek megfelelően fejlesszék a közösséget, erősítsék
a közösséghez való tartozás érzését.
- A sokoldalú és változatos fogalakozások (zenei, tánc, képzőművészeti, kézműves)
járuljanak hozzá a közösségi magatartás erősítéséhez.
- A séták, a kirándulások mélyítsék el a természetszeretetet és a környezet iránti
felelősséget.
A diákfórum közösségfejlesztő feladatai:
- Jelöljön ki olyan közös értékeken és érdekeken alapuló közös és konkrét célokat,
amellyel nem sérti az egyéni érdekeket.
- Fejlessze a meglevő közösségi munkálatokat, közösségépítő tevékenységeket.
- Törekedjen a közösség iránti felelősségtudat kialakítására, fejlesztésére.
A pedagógus közösségfejlesztő feladatai a szabadidős tevékenység során:
- Építsen ki jó kapcsolatot az adott korosztállyal, szüleikkel, plébániával, egyházi
személyiségekkel, külső szakemberekkel.
- Fejlessze a csoportokban végzett közös munka során az önismeretet, az önfegyelmet,
az együttműködést.
- Segítse olyan csoportok kialakítását, amelyek az emberi kapcsolatok hitbeli, pozitív
irányú elmélyítésével hatnak az egész személyiség fejlesztésére.
2.8. A BEILLESZKEDÉSI, MAGATARTÁSI NEHÉZSÉGEKKEL ÖSSZEFÜGGŐ PEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG
Nagyon fontosnak tartjuk a beilleszkedési, magatartási problémákkal küszködő tanulók
fejlesztését, mert a problematikus tanuló saját fejlődésének és közössége fejlesztésének
is gátjává válhat.
Iskolánk feladata:
- A tanuló személyiségének és környezetének megismerése, a problémák gyökerének feltárása.
- A fejlesztő módszerek megbeszélése, egyeztetése a családdal.
- A megfelelő beilleszkedés hatékony segítése.
- A szülők segítése a családi, a nevelési konfliktusok megoldásában.
Ennek érdekében fejleszteni szükséges a gyermek önismeretét, önbizalmát, együttműködési,
kapcsolatépítési képességét, szerepelni tudását, konfliktuskezelői ké-pességét.
A fejlesztés színterei az iskolai, az osztályközösségi, a hitéleti programok.
Az elérendő cél a tanulók felelősségtudatának, önfegyelmének, kezdeményezőkészségének,
csoportmunkára való alkalmasságának kialakítása.
2.9. A TEHETSÉG KIBONTAKOZTATÁSÁT SEGÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK
A tehetséges fiatalok gondozása Istentől ránk szabott feladat. Ezért kiemelt fontosságú
a tehetségek felismerése és fejlesztése.
Minden pedagógus, de elsősorban a szaktanár és osztályfőnök feladata, hogy felhívja
a figyelmet tehetséges tanítványainkra, hogy megfelelően gondoskodhassunk fej-lesztésükről.
E tevékenység kiterjed a tanórai és tanórán kívüli területekre egyaránt. Ez a legszorosabb
együttműködést tételezi fel a családdal és a tehetségek fejlesztésével foglalkozó
intézményekkel és szakemberekkel.
A tehetségfejlesztés lehetőségei iskolánkban:
- Differenciált tanórai munka
- Tehetséggondozó szakkörök
- Felkészítés versenyekre, pályázatokon való részvételre
- Felkészítés középiskolai tanulmányokra
- Személyes beszélgetések, a biztatás, a jutalmazás megfelelő formáinak megkeresése
- Kiugró tehetségek szakemberhez való irányítása, aki gondoskodik megfelelő fejlesztésükről.
2.10. A GYERMEK ÉS IFJÚSÁGVÉDELEMMEL KAPCSOLATOS FELADATOK, A SZOCIÁLIS HÁTRÁNYOK
ENYHÍTÉSÉT SEGÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK
Életünk kedvezőtlen alakulásában a leginkább kiszolgáltatott helyzetbe a gyermekek
kerültek. A nevelés három színterén - család, iskola, társadalom - a családok nagy
többsége nem tudja, vagy nem akarja elsődleges szerepét betölteni. Az iskola kénytelen
ezzel a helyzettel megküzdeni, de képtelen a családi és társadalmi nevelés hiányát
telje-sen pótolni.
A katolikus iskolák különös figyelmet szentelnek a gyengébbekre, és segítik a nehezebb
körülmények között élőket.
Nevelésünk a keresztény értékrend elfogadását, a keresztény életforma kialakítását,
mindennapi megélését segíti elő, amely remélhetőleg tanítványaink számára maradandó
lesz. Megvédi őket az alkoholizmus, kábítószer, egyéb erkölcsi veszélytől.
Legnehezebb a segítségadás azokban az esetekben, amelyekben a család a gyermek
számára nem biztosít megfelelő erkölcsi hátteret, a szülők életvitele negatív példa
a gyerek előtt. Ezekre a hiányosságokra sok esetben későn derül fény, amit csak
a tanuló rendhagyó magatartása, megnyilatkozásai jeleznek. Az ilyen nehéz esetekben
vállal-nunk kell a fokozott törődést a tanulóval.
A hátrányos és veszélyeztetett helyzetű tanulók száma emelkedik. Ezért is indokolt,
hogy a gyermek és ifjúságvédelem átfogja az iskolai élet egészét, biztosítsa a gyermekeket
megillető jogok érvényesülését, védő-óvó intézkedéseket tegyen a rászo-rulók érdekében.
Ezt a tevékenységet a gyermekvédelmi felelős koordinálja. Folyamatos kapcsolatot
tart az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjével és az osztályfőnökökkel. Családlátogatáson
vesz részt a veszélyeztető okok feltárása érdekében. Kapcsolatot tart a különböző
gyermekvédelmi szervezetekkel.
Gyermekvédelmi tevékenységünk fontosabb feladatai:
- A gyerekek elemi szükségletei (élelem, ruházat, tanszer, pihenés) meglétének figyelemmel
kísérése.
- Az egészséges fejlődésükhöz szükséges nevelési légkör kialakításának elősegítése
a családon belül és a családon kívül.
- A tanulók egészségi állapotának figyelemmel kísérése, rendszeres ellátás biztosítása
az iskolaorvosi szolgálaton keresztül és az iskolafogászati rendeléseken.
- A tanulók intézményes ellátása, az iskola valamennyi szolgáltatásának biztosítása
igényeik szerint (ügyelet, fejlesztő foglalkozás, felzárkóztatás, étkezés).
- Segélykérelmek támogatása, és az ezzel kapcsolatos tanácsadás a család szociális
és anyagi helyzetétől függően.
- A tanulók eredményeinek figyelemmel kísérése, rendszeres iskolába járásának folyamatos
ellenőrzése, szükség esetén szabálysértési eljárás kezdeményezése.
A gyermeket veszélyeztető helyzetben minden pedagógusnak gyors és hatékony intézkedést
kell tennie!
Meg kell vizsgálnunk,
- hogy a családi minta, törődés, érzelmi kötődés mennyire szolgálja a tanuló erkölcsi,
érzelmi, értelmi fejlődését.
- hogy mennyire ellenőrzött a tevékenysége, szabad mozgása.
- hogy használ-e a tanuló egészségére káros anyagokat, szereket, folytat-e fejlődésére
káros életmódot.
- hogy a tanuló szociális helyzete szükségessé teszi-e segélyek, egyéb támogatások
igénybevételét.
- hogy folyamatos ellenőrzést igényel-e a hátrányos helyzetű és a veszélyeztetett
környezetben nevelkedő gyermekek otthoni életformája, ellátása, pihenése.
- hogy szükséges-e rendszeres segítségnyújtás tanulmányai befejezéséhez, pályaválasztásához
és eredményes beiskolázásához.
- hogy tudunk-e olyan érzelmi kötődést biztosítani, amelyben a gyermek őszintén feltárhatja
problémáit.
A szociális hátrányokat az alábbi tevékenységi formákkal szolgáljuk:
- tehetséggondozó programok szervezése,
- napközis, tanuló szobai ellátás biztosítása,
- szülők, családok életvezetési gondjainak segítése,
- a tankönyvtámogatás elveinek, mértékének meghatározása, hozzájárulás tanulmányi
kirándulásokhoz, táborozásokhoz
- drog- és bűnmegelőzési program alkalmazása,
- felvilágosító munka, a szociális hátrányok enyhítését segítő pályázatok figyelése,
részvétel a pályázatokon.
A tanulók fejlődését veszélyeztető okok megszüntetésének érdekében iskolánk együttműködik
az érintett családdal, a Nevelési Tanácsadóval, a Gyermekjóléti Szolgá-lattal, a
Családsegítő Szolgálattal, a gyermekorvossal és a védőnővel.
2.11. A TANULÁSI KUDARCNAK KITETT TANULÓK FELZÁRKÓZTATÁSÁT SEGÍTŐ PROGRAM
Tanulóink előképzettségében nemcsak a megszerzett ismeretek, készségek terén mutatkoznak
jelentős, a lemaradók számára speciális segítség nélkül leküzdhetetlen hátrányt
jelentő különbségek, hanem a szocializáció fokában, viselkedésmódban, az udvariassági
szabályok ismeretében, személyi higiénia terén, a katolikus vallás szertar-tásinak,
a vallásgyakorlás külső formáinak ismeretében.
Az esélyegyenlőtlenség megszüntetése e téren is fontos feladat. Történhet speciális
felzárkóztató programokkal, különösen, ha kisebb gyerekekről van szó, azonban főként
a személyes törődésnek, beszélgetéseknek lehet nagy szerepük, melyekkel elősegíthetjük,
hogy a diák elfogadja önmagát jelenlegi nehézségeivel, aktivizálja erőit hiányosságok
felszámolása érdekében, s megakadályozzuk, hogy a lemaradás magatartás és lelki
zavarok kialakulását idézze elő.
Kiváltképpen megkülönböztetett törődésben kell részesítenünk a súlyosan hibás nevelési
attitűdök következtében érzelemszegény gyermekeket, akiket csak önmagunk, szeretetünk
folyamatos ajándékozásával zárkóztathatunk fel.
A felzárkóztatás egy komplex, nagy körültekintést, lelkiismeretességet és áldozatosságot
kívánó pedagógiai tevékenység. Jelenti a lemaradás fokának és okainak feltárását,
a tanuló helyes önismeretre és küzdőképességre nevelését, a tanórán kívüli felzárkóztató
foglalkozások és a tanórai differenciált foglalkoztatás megtervezését, szervezését
és kivitelezését.
E tevékenységek közben ügyelnünk kell arra, hogy a tehetséges tanulókkal való kiemelt
foglalkozás ne lássa kárát a felzárkóztatásának. Arra törekszünk, hogy a tanulócsoport
egységesen magasabb tudásszintje, a korábban lemaradó tehetséges tanulók erőfeszítésének
példája, valamint a folytonos kétirányú differenciálásra való törekvés a tanári
munkában számukra is jó gyümölcsöket teremjen.
E feladatnak fontos részét képezi minden iskolai szinten a korrepetálás, illetve
a kezdő gimnáziumi osztályoknál a szintre-hozás.
Alsós fejlesztő gyakorlatok
"Egy gyermek akkor iskolaérett, ha testileg-lelkileg olyan fejlett, hogy az iskolai
tanulás nemcsak hogy nincs ártalmára, hanem fejlesztőleg hat rá."
Az eredményes iskolai tanulás alapvető feltétele a tanuló iskolaérettsége.
A fejlődésnek megfelelő feltételei vannak, biológiai és pszichikus téren egyaránt.
Ezek a feltételek egyrészt örökletes, ill. veleszületett vagy szerzett adottságok,
másrészt a környezetnek a gyermekre gyakorolt helyes, céltudatos nevelői ráhatásai.
Sokféle készség, képesség szükséges már az általános iskola első osztályában is
ahhoz, hogy a pedagógus oktató-nevelő munkája eredményes legyen.
A pszichikusan iskolaérett gyermekre mindenekelőtt az akaratlagos folyamatok dominanciája
jellemző. Az ismeretlen tananyag elsajátítása is akaratlagos figyelmet és emlékezetet
igényel. A szándékos emlékezet az egész személyiségfejlődést alapjaiban befolyásolja:
- az érdeklődés a környezet iránt, ez bizonyos fokig kapcsolatban van a figyelem és
a megfigyelőképesség fejlődésével, ill. fejlettségével,
- a gondolkodás terén analízisre és szintézisre való képesség a jellemző,
- a beszéd megfelelő fejlettsége, mely fontos szerepet játszik az ismeretszerzésben
és mások megértésében.
A felsoroltakon kívül a már meglévő tapasztalatok, alapismeretek és a gyakorlati
készségek nagymértékben fokozzák az iskolára való alkalmasságot. (Ide tartoznak
a gyermek saját magára, természeti és társadalmi környezetére vonatkozó tapasztalatai,
alapismeretek, az ábrázoló készség, megfelelő kézügyesség és mozgásbeli ügyesség.)
Az egészséges, kiegyensúlyozott felnőttkor alapja a gyermekkor, éppen ezért nagyon
fontos a zavarok korai felismerése.
Az általános iskolában folyó összetett munka egyik fontos része azoknak a gyerekeknek
az oktatása, nevelése, akiknek fejlődése eltérően alakult a korai gyermekkorban.
Fontos és lényeges feladatai vannak ebben a folyamatban a szociálpedagógusnak a
káros tényezők konkrét vizsgálatával, és ennek ismeretében a lehetséges és szükséges
speciális módszerekkel a káros hatások kiküszöbölésére, ill. csökkentésére.
Fontos:
- a személyiséget károsító környezeti tényezők felismerése - ingerszegény környezet,
elhanyagoltság, rossz családi körülmény, helytelen nevelési eljárás stb.
- a gyermek és a felnőtt környezet közötti kontaktus, a gyermeknek a társaihoz való
viszonyulása, megnyilvánulása - mindezek utalnak az érzelmi kiegyensúlyozottságra
is, amit feladathelyzetben, szünetekben és spontán tevékenység végzése közben figyelhetünk
meg a gyermekeknél.
Ezeken kívül fontos felmérni a vizuo-perceptuo-motoros, az akusztikus- és nyelvi
képességeket, az emlékezet, a szerialitás, a téri tájékozódás szintjét, valamint
a test finom- és nagymozgásait. A felmérésekhez segítséget nyújtanak a különböző
vizsgálatso-rok és programok (pl. Porkolábné Balogh Katalin: Mozgásfejlesztő program;
Brigitte Sindelar: "De jó, már én is tudom"- programcsomag; Goodenough-féle vizsgáló
eljárás; Meixner Ildikó: Én is tudok olvasni stb.), és ily módon megismerhető a
várható, vagy a már kialakult tanulási zavar háttere. Megtudható, hogy a gyermek
mely részképesség-gyengeségek miatt igényel fejlesztő foglalkozást.
Minél hamarabb sikerül felfedeznünk a problémákat, megelőzhetjük, hogy az elsődleges
tünetekre rakódjanak a várható következmények: a magatartászavar, agresszió, regresszió,
önértékelési probléma, iskolai kudarcok stb.
A fejlesztő foglalkozások megtervezésénél a programok kiválasztásával meg kell tervezni,
hogy mely célokra irányul elsődlegesen és melyekre lehet másodlagos fejlesztő hatással.
Részképesség-gyengeségek egyéni vagy kiscsoportos korrekciója
A terápiát minden esetben vizsgálóeljárással indítjuk. Ezután kerülhet sor a meg-felelő
programok, feladatcsoportok kiválasztására, az egyénre szabott fejlesztési irányok
meghatározására.
Természetesen fel kell tudnunk mérni azt is, hogy melyek azok a gyengeségek, hiányok,
zavarok, amelyek már nem tartoznak kompetenciánkhoz, hogy a gyermek fejlődését szem
előtt tartva a megfelelő szakemberhez (pszichológus, logopédus) irányíthassuk.
A foglalkozások lebonyolításánál fontos betartanunk néhány szabályt ahhoz, hogy
a gyermek a munkát ne valamilyen kényszertevékenységnek érezze, hanem örömét lelje
a játékos feladatokban.
Nem szabad elfelejtenünk, hogy a gyermek számára ezek a foglalkozások- bármennyire
is játékosnak tűnnek- nagyon megerőltetők, fárasztóak, hiszen éppen azokban a képességekben
várunk el tőle sikereket, ahol nehézségei vannak.
A fejlesztő foglalkozás hatásfokát fél évnél nem rövidebb időtartamú foglalkozás
után éri csak el igazán. Munkánk szükségességét és eredményességét a fejlesztés
hatásfoka igazolja, amelyet a vizsgálóeljárás megismétlésével ellenőrizhetünk.
Felzárkóztatás
A katolikus iskola a talentumok Isten dicsőségére való kamatoztatására irányuló
belső indíttatásra, valamint az igazságosság és szeretet parancsa által ösztönözve
feladatának tekinti, hogy hozzásegítse diákjait ahhoz, hogy képességeiket az akadályozó
tényezők felszámolása után teljes mértékben kibontakoztassák.
Ezért nagy erőfeszítéseket tesz a különböző okokból gyengébb előképzettségű tanulók
felzárkóztatása érdekében. Teszi ezt annak tudatában, hogy ezzel emberi értékeket
ment meg, és hozzájárul ahhoz, hogy hazánk katolikus értelmiségi rétege a társadalmi
mobilitás révén is erősödjön, gazdagodjon, társadalmi kapcsolatainak szélesedésével
még inkább kovásza legyen társadalmunknak.
2.12. EGÉSZSÉGNEVELÉSI PROGRAM
Alapelve, célja:
- Segítse a tanulókat a testi és a lelki egészség harmóniájának megteremtésében, az
egészséges életmód kialakításában és megtartásában.
- Fejlessze az életvezetési képességeket.
- Fejlessze a tanulók felelősségérzetét egészségük megőrzéséért.
- Készítse fel a tanulókat a stressz-hatások feldolgozására.
- Segítse elő a környezeti- és egészség-tudatosság erősödését.
- Valósítsa meg a mindennapi testedzést a tanulók számára.
- Terjedjen ki a mentálhigiénés nevelésre is.
Területei:
Egészségmegőrzés a helyes életmód kialakításával:
- Mozgás, rendszeres testedzés, játéklehetőség,
- Táplálkozási szokások kialakítása egészségünk érdekében,
- Öltözködés,
- Higiénia, tisztálkodás,
- Egészségkárosító szenvedélyek (drog, alkohol, cigaretta) megelőzése a tanórai és
a tanórán kívüli nevelésben,
- Ésszerű napirend kialakítása.
- Szűrővizsgálatok: pl. gerinc, szemészet, fogászat, stb.
- Egészségnevelési nap, verseny szervezése.
Az egészségnevelés színterei:
Mindennapi testedzés megvalósítása:
- Testnevelési órákon
- a KT. szerint
- Szervezett úszásoktatásban való részvétellel
- Iskolaotthonos, napközis,
tanuló szobai foglalkozásokba beillesztve, pontos terv szerint
- Szabadidőben rendszeres
sportfoglalkozások keretében
- Diáksportkör működtetésével
- Egy-egy sportágnak az iskolában
helyet adva (pl.: kézilabda, labdarúgás) biz-tosítva a tanulók szervezett sportolási
részvételét
- Sportversenyek lebonyolítása
- Családi sportnap szervezése
Az iskola sportköre
bekapcsolódik - lehetősége szerint - a Katolikus Iskolák Diák Sportszövetségének,
a KIDS-nek munkájába.
A diáksport révén diákjaink bekapcsolódnak a különféle versenyekbe:
a Diák Sportszövetség által kiírt városi, megyei, országos versenyekbe, a diákolimpiába,
a KIDS-versenyekbe, a különféle iskolai kupa-küzdelmekbe.
Egészségnevelésünket segítő
hasznos módszerek:
- Játékok
- Riport
- Közösségépítés
- Művészetek
- Programok
- Projektek
Az egészségnevelés megvalósításában résztvevők:
- Belső (iskolai) résztvevők: pedagógusok, hitoktatók, osztályfőnökök, iskolaorvos, védőnő.
- Külső partnerek: Gyermekjóléti
Szolgálat, Családsegítő szervezetek, Nevelési Tanácsadó, Sportlétesítmények vezetősége,
szakrendelők.
2.13. KÖRNYEZETI NEVELÉS
Alapelve
A teremtett világnak, mint létező értéknek a tisztelete
és megőrzése.
Célja
A környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel
formálása. Tanít-ványaink környezeti erkölcsének, társadalmi-természeti felelősségének
megalapozása. Tanítványaink alakuló értéktudatának, együttműködési képességének,
életviteli szoká-sainak, a személyes és a közös felelősségtudat alapjainak formálása.
Épüljön a hagyo-mányok védelmére.
Területei
Az alábbi területek szolgálják környezeti
nevelésünk gyakorlati megvalósítását:
- Környezetkultúra: művészetek, kézművesség,
mikrokörnyezet (iskola, tante-rem, iskolaudvar, iskolakert) kialakítása.
- Környezetvédelem:
hulladékgyűjtés, növények, állatok védelme, tájvédelem, energiatakarékosság az intézményben,
otthonokban, környezetbarát közleke-dés.
A környezetei nevelés színterei
- Minden
tanulót egyformán érintő elemek
- Példamutató iskolai környezet
- Tantermek, folyosók,
udvar élő sarok kialakítása,
- Anyag és energiatakarékos, környezetbarát iskolaműködtetés,
- A pedagógusok, a dolgozók példamutatása,
- Kerékpáros és gyalogos közlekedés ösztönzése,
-
Szelektív hulladékgyűjtés,
- Iskolai médiumok "zöld" rovatai.
- Kötelező tanórai keretben végzett környezeti nevelés
- Tantárgyakba, osztályfőnöki órákba beépített környezeti
nevelés.
- A tanulókat különböző mértékben érintő, tanórán kívüli elemek
- Szakkörök,
táborok,
- Környezetvédelmi akciók,
- Előadások, kiállítások,
- Természetjáró túrák,
- Madarak
és fák napjának megtartása,
- A környezetvédelem jeles napjainak megünneplése,
- Látogatások
a lehetőségekhez mérten múzeumba, állatkertbe, botanikus kertbe, nemzeti parkba,
szennyvíztisztítóba, hulladékégetőbe,
A környezeti nevelésünket szolgáló módszerek
A környezeti nevelés szempontjából is jelentősége van az élményalapú, tevékenységalapú
módszerek minél sokoldalúbb alkalmazásának.
- Játékok (szituációs, drámajáték, memóriafejlesztő),
-
Riport (kérdőíves felmérés),
- Terepgyakorlati módszerek (terepgyakorlatok, térképkészítés,
célzott megfi-gyelések, mérések, iskolakert, "iskolazöldítés"),
- Aktív, kreatív munka
(természetvédelmi munkák, madárvédelmi feladatok, szelektív hulladékgyűjtés, rend-
és tisztasági verseny, pályázatok, versenyek, kiállítás rendezése, újságkészítése,
kutatómunka),
- Művészetek (vizuális művészetek a környezeti nevelésben, irodalmi
alkotások zeneművészet, népművészet, esztétikai érzékenység és élmény fejlesztése).
A környezeti nevelésében résztvevők
- Belső (iskolai) résztvevők: osztályfőnökök,
szaktanárok
- Külső résztvevők: szakemberek: környezetvédők, erdészek, meteorológusok,
művészek, intézmények
2.14. A SZÜLŐ, A TANULÓ ÉS A PEDAGÓGUS EGYÜTTMŰKÖDÉSÉNEK FORMÁI
Az iskolai nevelés, a gyermeki személyiség harmonikus fejlesztésének elengedhetetlen
feltétele a szülői ház és a pedagógus közösség együttműködése.
Ennek alapja a gyermek
iránt érzett közös felelősség, amelynek feltétele a kölcsönös bizalom és tájékoztatás,
az őszinteség. Megvalósulási formái a kölcsönös támogatás és a koordinált pedagógiai
tevékenység. Eredménye a családi és az iskolai nevelés egysége, és ennek nyomán
a gyermeki személyiség kedvező fejlődése.
Iskolánk együttműködési formái:
A diákok és a pedagógusok együttműködésének formái:
- A tanulókat az iskola életéről, az iskolai
munkatervről, ill. az aktuális feladatokról az iskola igazgatója és az osztályfőnökök
tájékoztatják.
- Az iskola igazgatója legalább évente egyszer a diákfórumon, az osztályfőnökök
folyamatosan az osztályfőnöki órákon tájékoztatják a diákokat.
- A tanulók kérdéseiket,
véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg, ill. választott képviselőik
útján közölhetik az iskola igazgatójával, a nevelőkkel, a nevelőtestülettel.
- A
tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a szakta-nárok
folyamatosan tájékoztatják.
A szülők és a pedagógusok együttműködésének formái:
-
Családlátogatás
- Szülői értekezlet
- Fogadó óra
- Nyílt tanítási nap
- Írásbeli tájékoztató
-
Szakkörök indítása
- Előadások szervezése
- Közös kirándulások
- Pályaválasztási tanácsadás
- Közös lelki nap
- Közös zarándoklatok
- Plébániával közös programok
A szülők részéről
elvárhatjuk:
- Aktív részvételt az iskolai rendezvényeken,
- Ötletnyújtást az előadások
(hitéleti, nevelési, stb.) témáihoz,
- Őszinte véleménynyilvánítást,
- Együttműködő
magatartást,
- Nevelési problémák őszinte megbeszélését, a közös megoldásra való törek-vést,
-
Érdeklődő, segítő hozzáállást,
- Szponzori segítségnyújtást.
A szülői ház és az iskola
együttműködésének továbbfejlesztési lehetőségei:
- Közös rendezvények
- Szülői Munkaközösség
bálja: közvetlenül találkozik a diák - szülő - tanár.
- A diákok a tanár vezetésével
műsorral készülnek, a szülők pedig a bált készítik elő. Ezzel egy kötetlen, közvetlen
kapcsolat épül az iskola és a család között
- Anyák napja: bensőséges, érzelemben
gazdag ünnepi alkalom a család és az iskola kapcsolatában.
- Benedek-nap: játékokban
és vetélkedőkben gazdag színfoltja iskolánknak. Itt szintén más közegben találkozik
egymással a család és iskola.
- Ádventi koszorúkötés: kiváló alkalom a karácsonyra
való készülésre. A családot is és az iskolát is az ünnepre hangolja.
- Bérmálás,
elsőáldozás, ballagás: az esemény előkészítése mind a három fél bevonásával az egységre
törekszik. Ez erősíti a diákok hitét és vallásos nevelését.
- Felnőtt katekézis:
a szülők saját hitük erősítése mellett gyermekeik vallásos nevelését is elősegítik.
Ezzel hozzájárulnak az iskola lelkiségének formálásához is.
- Társadalmi munka: iskolán
kívüli és belüli munkálatokba a szülők is bekapcsolódnak.
- Osztály-család közös
hétvége.
|